Aviation-Event 2023 CLJ

Aeroportul Internațional Cluj a fost gazda unei noi conferinţe internaţionale de aviaţie Aviation-Event în anul 2023

O nouă ediție a prestigioasei conferințe, după succesul ediției din anul 2022

Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj în colaborare cu Aviation-Event a organizat în data de 24 martie 2023, cea de-a doua ediție a prestigioasei sale conferințe internaționale de aviație Aviation-Event CLJ, desfășurată pentru prima dată în primăvara anului 2022.

Evenimentul a reunit în cadrul unei conferinţe de o zi, profesionişti din domeniul aviaţiei civile de la nivel internaţional, reprezentanţi ai autorităţilor naţionale relevante şi directori de companii aeriene şi aeroporturi din Europa şi din România.

Aviation-Event este o platformă media internațională dedicată industriei aviatice, o platformă specializată pentru organizarea unora dintre cele mai prestigioase conferințe de aviație la nivel european cu diverse aeroporturi ca gazde a conferinței. Încă din 2007, Aviation-Event a invitat liderii din industria aviației și părțile interesate politice să dezbate și să găsească soluții la provocările industriei aviatice.

Conferința a reunit lideri din industria aviației europene, care au prezentat noi perspective de dezvoltare a aviației civile la nivel internațional în contextul post-pandemic și nevoia continuă a industriei aeronautice în continuă schimbare, de a se adapta la noile scenarii.

Profesioniști ai aviației civile din întreaga lume au fost prezenți la Cluj-Napoca

Discursurile de bun venit din cadrul conferinței au fost susținute de reprezentanții autorităților locale, respectiv domnul Emil Boc, Primaul Municipiului Cluj-Napoca, care s-a adresat audienței printr-un mesaj video și domnul Subprefect, Răzvan Ciortea, care au subliniat importanța Aeroportului Internațional Cluj și impactul economic al acestuia pentru regiunea pe care o deservește. 

Pe parcursul discursului moderat de domnul Marcel Riwalsky (CEO-Aviation-Event), al domnului Olivier Jankovec, Director General – ACI Europe, au fost evidențiate elementele specifice ale procesului legislativ în domeniul aviației civile, provocările acestui domeniu în continuă schimbare și nevoia de cooperare între organizațiile și instituțiile de specialitate pentru sustinerea recuperării traficului aerian. Domnul Olivier Jankovec a discutat despre dinamica pieței Est-Europene în care își desfășoară activitatea și Aeroportul Internațional Cluj și despre modul în care aeroporturile regionale pot profita de avantajele ariei de acoperire și de creșterea preconizată a capacității acordate de către companiile aeriene pe parcursul sezonului de vară 2023. Pe parcursul acestui discurs au fost atinse și subiecte legate de nevoia structurării costurilor pentru aeroporturi în contextul nevoilor diferite ale companiilor aeriene cu privire la facilitățile și infrastructura existentă. În acest context, domnul Olivier Jankovec a subliniat importanța strategiei pe termen lung pentru aeroporturi în ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon, subliniind nevoia de investiții majore pentru susținerea acestor politici care vor deveni obligatorii în timp. De asemenea, în cadrul discursului Directorului General al ACI Europe, au fost punctate elementele care țin de nevoia de inovare și digitalizare a aeroporturilor, susținută printr-un forum specializat format la nivelul ACI Europe, cu scopul de a seta priorități și tipare de succes pentru aeroporturile membre. 

Domnul David Ciceo, Directorul General al Aeroportului Internațional Cluj a prezentat în cadrul conferinței mai multe repere istorice ale aviatiei civile din România, care au marcat dezvoltarea aviației europene încă de acum mai bine de 100 de ani, precum și aspecte ce țin de specificul local al mediului de business, cultural-artistic, academic sau turistic. Nu mai puțin importante au fost și aspectele prezentate cu privire la piața de transport aerian din România și respectiv evoluția excepțională a Aeroportului Internațional Cluj din ultimii mai bine de 25 de ani, cu perspective solide de continuare a dezvoltării sale fantastice și în anii care urmează, datorită proiectelor de dezvoltare infrastructură de peste 120 de milioane de euro gestionate în această perioadă. 

Domnul Laurențiu Buzenchi, președinte al Asociației Române pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii a avut o scurtă intervenție în cadrul conferinței, prezentând informații istorice relevante cu privire la activitatea Smarandei Brăescu și a palmaresului aeronautic al acesteia, respectiv recordul mondial absolut de altitudine, la saltul cu parașuta, realizat în 1932 în Statele Unite ale Americii, o serie de raiduri aeriene europene, participarea la numeroase mitinguri aeronautice interne și internaționale și nu în ultimul rând participarea ca voluntar în cel de-al doilea razboi mondial, atât pe frontul de est, cât și pe frontul de vest.

Conferința a continuat cu discursul moderat de jurnalistul Rüdiger Kiani-Kreßal domnului József Váradi, CEO-ul companiei aeriene Wizz Air care a discutat despre strategia de dezvoltare a companiei ca urmare a pandemiei și planurile acesteia pentru viitor, precum și despre competitivitatea pe piața transportului aerian între companiile aeriene. Cu privire la dificultățile întâmpinate pe parcursul pandemiei și războiului, domnul József Váradi a subliniat importanța gestionării eficiente a lichidităților pentru a sprijini continuitatea și reziliența industriei. Convertirea flotei, cu scopul de a crește capacitatea aeronavelor Wizz Air, este o strategie pe care compania o dezvoltă în prezent pentru a răspunde cererii de pe piață într-un mod eficient și sigur. Susteinabilitatea este un punct central al modelului de business al Wizz Air, iar tehnologia de decarbonizare împreună cu inovația tehnologică pot fi răspunsul pentru industria aviatică, însă reglementările legislative și analiza cost-beneficiu a investițiilor în acest domeniu, sunt deosebit de importante în acest context. Domnul József Váradi, a subliniat importanța adaptării la nevoia de sustenabilitate a industriei din partea companiilor aeriene tradiționale și a conclus faptul că viitorul industriei sunt companiile aeriene low-cost care livrează costuri reduse pentru bilete și un nivel mai redus de emisii de carbon. Cu privire la Aeroportul Internațional Cluj, domnul József Váradi a întărit poziția de susținere a dezvoltării operațiunilor pentru baza operațională din Cluj-Napoca și a evidențiat beneficiile economice aduse de dezvoltarea acestor operațiuni pentru regiune. 

Dezbaterea moderată „Roundtable Talks” a fost susținută de către specialiști în diferite ramuri de activitate ale aviației civile, respectiv domnul Jost Lammers (CEO, Munich Airport), doamna Anca Apahidean (Area Manager Eastern Europe, IATA), domnul Marian-Jean Marinescu (MEP, European Parliament) și domnul Klaus-Peter Willsch (MdB, President, PRO Flughafen and Chairman of German Federal Parliament’s Aerospace Group), fiind moderată de domnul Andrew Charlton (Managing Director, Aviation Advocacy). În cadrul dezbaterilor s-a discutat despre importanța reglementărilor și impactul acestora pentru fiecare sector de activitate al aviației civile. Doamna Anca Apahidean, reprezentantul companiilor aeriene în cadrul acestei dezbateri, a susținut importanța stimulentelor acordate de către autorități pentru susținerea traficului aerian, in special în ceea ce privește SAF (Sustainable Aviation Fuel), cu precădere susținerea dezvoltării producției și infrastructurii necesare pentru a asigura decarbonizarea sectorului aviației civile prin intermediul acestui instrument. Domnul Jost Lammers, reprezentat al aeroporturilor în cadrul acestei dezbateri, a susținut că aviația are nevoie de reglementări eficiente care să funcționeze în contextul competitiv ridicat, având în vedere faptul că aviația civilă este o piață globală, nu doar europeană. Astfel, în opinia CEO-ului Aeroportului Munchen, chiar dacă ținta reglementărilor cu privire la decarbonizarea aviației este una bună și clară, este necesară o privire de ansamblu, globală asupra pieței aviatice care nu se oprește la granițele europene și are nevoie de finanțare publică care să se întoarcă în sistem și să sprijine activitatea aeroporturilor si companiilor aeriene în această piață competitivă. În opinia domnului Europarlamentar Marian-Jean Marinescu, Europa nu mai are nevoie de reglementări suplimentare ci de o strategie completă și complexă pentru implementarea acestor reglementări într-un mod eficient, iar pentru ca acest progres să fie posibil, este nevoie de cooperare. În acest context, domnul Klaus-Peter Willsch a punctat faptul că statele au nevoie de o economie eficientă, de creștere și de generare de fonduri la nivelul guvernelor, cu scopul de a susține depășirea provocărilor aduse de reglementările legislative cu privire la decarbonizarea industriei aviatice. Domnul Jost Lamers, a menționat în cadrul dezbaterilor importanța rolului jucat de către ACI Europe cu privire la ajustarea reglementărilor pornind de la nevoile reale ale aeroporturilor, astfel încât acestea să fie mai eficiente și de asemenea a menționat sprijinul acordat de doamna Adina Vălean  – Comisarul European pentru Transporturi în acest context. 

Partea a doua a conferinței a debutat cu Panelul 1, cu tema Provocări pentru aviația europeană – perspective durabile, reziliență operațională și perturbări”. Speakerii din cadrul acestui panel au fost domnul Costin Iordache (CEO – TAROM), domnul Samil Karakas (Senior Vice President AnadoluJet, Turkish Airlines) și domnul Eoghan Kelly (Sustainability Advisor, SITA), iar acest panel a fost moderat de jurnalista Air News, doamna Electra Alevriti.  În cadrul acestui panel au fost abordate subiecte de interes pentru aviația civilă, iar sustenabilitatea și costurile suplimentare care vor fi suportate de către companiile aeriene pentru implementarea acestora, a fost un subiect abordat de domnul Costin Iordache, noul CEO al TAROM. Acesta a ridicat problema creșterii prețurilor la bilete, fapt care va deveni o provocare pe piața transportatorilor aerieni din Europa. În opinia acestuia, pentru compania TAROM, cele mai mari provocări vor fi cele legate de eficiența operațiunilor și livrarea unor rezultate financiare pozitive, în baza unei strategii eficiente pe termen scurt și lung. Domnul Samil Karakas, Vicepreședinte Vânzări Anadolujet (Turkish Airlines Group) a discutat despre influența pe care o au operațiunile efectuate de către compania aeriană în Europa, precum și cele legate de lipsa de personal, resimțite în special pe parcursul anului 2022. Acesta a subliniat de asemenea, importanța sprijinului financiar acordat companiilor aeriene pentru a combate costurile suplimentare pe care acestea trebuie să le suporte pentru a reduce emisiile de carbon, inclusiv prin implementarea „carburantului verde”. Domnul Eoghan Kelly (Sustainability Advisor, SITA) a subliniat rolul important pe care îl au aeroporturile în formularea unui plan de investiții care să sprijine companiile aeriene în lupta pentru reducerea emisiilor de carbon. 

Dezbaterile „CEO Talks” care au urmat în cadrul conferinței Aviation-Event 2023 CLJ, au reunit opiniile de specialitate ale directorilor unor aeroporturi de referință din Europa, precum Nazareno Ventola – CEO, Bologna Guglielmo Marconi Airport, Bettina Ganghofer – CEO, Salzburg International Airport, Riivo Tuvik – Chairman of the Management Board (CEO), Talinn Airport și Jesús Caballero Pinto – CEO, Sofia Airport. Domnul Michael Kerkloh, membru al Consiliului de Supraveghere-Lufthansa, a moderat dezbaterile „CEO Talks”, în cadrul cărora au fost abordate teme de interes pentru aeroporturile europene, precum provocările aduse de dinamica ariei de acoperire și așteptările tot mai ridicate ale pasagerilor în ceea ce privește serviciile și facilitățile oferite de aeroporturi, precum și nevoia de adaptare a resursei umane la evoluția tehnologică ca urmare a digitalizării proceselor. Subiecte legate de oportunitățile și provocările anului 2023, precum și cele legate de strategia de investire a capitalului pentru următorii ani au fost fost abordate în cadrul acestor dezbateri, pentru a evidenția diferențele dintre aeroporturi cu privire la strategia de dezvoltare a acestora și modul de identificare a fluxurilor de venituri pentru a acoperi aceste costuri de dezvoltare într-un mod eficient și sustenabil. Speakerii din cadrul „CEO Talks” au evidențiat importanța furnizării unor facilități și servicii de calitate, adaptate la evoluția tehnologică, dar care să țină cont de impotanța resurselor umane și specializării continue a acestora. 

În cadrul Panelului 2, cu tema Redresarea pieței aviației – importanța acțiunilor sinergice moderat de Michael Garvens – Senior Aviation Consultant, s-au dezbătut teme legate de criza de personal resimțită la nivelul anului 2022 și nevoia unor acțiuni comune din partea aeroporturilor, companiilor de handling sau a companiilor aeriene de a crește gradul de specializare și beneficiile pentru personal cu scopul fidelizării acestora. Speakerii din cadrul acestui panel, respectiv doamna Ildiko Jankovich – Vice President of Sales at Gebr. Heinemann, domnul Andrew O`Brian – President and CEO, Centerline Airport Partners Inc. / Member & Advisor, ACI World Governing Board, Pawel Galiak – Director of Aviation and Commercial Services, Kraków Airport, domnul Hamdi Güvenç – CEO and Board Member, YDA group of companies and Aviation Sector, și domnul Nicolae Stoica – Director General, Romanian Civil Aeronautical Authority, au evidențiat pe parcursul dezbaterilor, viziunea lor cu privire la cele mai eficiente strategii privind redresarea pieței din diferite perspective, legate în mod direct de ramura de activitate a acestora în industria aviatică. 

Ultimul panel al conferinței, respectiv Panelul 3 – Punctele de interes ale pieței aviației – digitalizare, sustenabilitate și experiența cliențilora fost moderat de doamna Claudia Tapardel – Global Public Speaker & Former Member of the European Parliament and CCO, Ariva Digital, având ca speakeri pe domnul Alexander Schroll – Director Business Development, Lübeck Airport, domnul Viorel Gruenwald – CEO, Aviation Management International, domnul Sergio Alegre Calero – Director General – Airport Regions Council și domnul Ionel-Ovidiu Bogdan – Președinte – Consiliul Județean Maramureș. În cadrul discuțiilor din acest panel au fost abordate subiecte de interes precum provocările aduse de evoluția tehnologică, respectiv digitalizarea aeroporturilor și modele de bune practici cu privire la creșterea gradului de satisfacție al clienților. 

 
 

Galerie foto coferința de presă premergătoare Aviation-Event 2023 CLJ


"Business class" partners:


"Economy class" partners:


"Supporter" partners:


"Mobility" partners::


"Hotel" partner :


"Media" partner:


"Ticketing" partner: